Біографічна довідка
Поліщук Ярослав Олексійович — літературознавець, культуролог, краєзнавець. Народився 1960 року в учительській сімї в селі Самостріли на Волині. Навчався на українській філології в Рівненському педагогічному інституті, учителював у місті Рівному. Закінчив аспірантуру при Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова (1987—1990). Вчене звання професора отримав у 2001 році. Відтоді працює професором на кафедрі україністики Ягеллонського університету у Кракові (Польща). Викладає також у Національному університеті «Острозька академія».
Науковій грі, зрештою, немає кінця. Той, хто певного дня вирішив, що наукові твердження не потребують подальшого звіряння і що можна визнати їх остаточно зверифікованими, вибуває з гри.
Карл Поппер
Наприкінці березня університетське літературне коло сколихнулося подією — зустріччю-презентацією нової монографії Ярослава Поліщука «І ката, і героя він любив..». Книга, присвячена Михайлові Коцюбинському, вийшла у ВЦ «Академія» і стала ще одним підтвердженням хисту літературознавця до спростування стереотипів, до свіжого погляду навіть на ті сторони літератури, на яких виїжджало у світ широкий не одне покоління науковців.
Літературний портрет Михайла Коцюбинського мав являти собою один із розділів 12-томної «Історії української літератури» — проекту Інституту літератури АН України. Причому завданням автора було поєднати академічний стиль і нове бачення постаті Коцюбинського. І виконувати це не вельми легке завдання випало саме Ярославові Поліщуку, який із розділу зумів виростити самодостатню книжку.
«З цим автором стільки просто, скільки й складно… — зауважив Ярослав Олексійович. — …Я у цій своїй праці простежив, зокрема, історію нашої рецепції Коцюбинського. За радянської доби Коцюбинський був реалістом, а ще атеїстом, революційним демократом і, очевидна річ, передвісником соцреалізму. Лише у 60-х роках зявилася тріщина в цій інтерпретаційній схемі, бо молоді дослідники, зокрема шістдесятники, почали утверджувати тезу: Коцюбинський — імпресіоніст. У 60-80-х роках намагалися поєднати обидва твердження.» За наших часів, коли панує канон модернізму в українській літературі, і творчість Коцюбинського намагаються «втиснути» у його рамки. Ярослав Поліщук еволюцію творчості Михайла Коцюбинського означує як єдність трьох чинників, які, за словами літературознавця, почергово ставали домінантними: натуралізм — імпресіонізм — символізм.
Ще на початку зустрічі її модератор, доцент кафедри українського літературознавства та компаративістики Галина Левченко зазначала, що Ярослав Поліщук із тих титулованих авторів, які не полюбляють епітетів на свою користь та понад усе бояться «забронзовіти» в очах студентів. Тому, відкинувши епітети, маємо сказати, що незважаючи на всю серйозність та вагомість авторських напрацювань пана Ярослава, нашій авдиторії вдалося заохотити його до активної бесіди, розгледіти в ньому звичайну людину і живого науковця у всіх значеннях цього слова. (
Юлія ГУЗ
Юлія Гуз. Ярослав Поліщук - гравець на полі науковім / Філео+Логос (Люблю+Слово): Літературний часопис філологічного факультету Житомирського державного університету імені Івана Франка. - 2010 - #13. - 116 с. - С.79-80.
Немає коментарів:
Дописати коментар